Jak odkryć w sobie potencjał sportowca?


Obserwując topowych sportowców można się zastanawiać w jaki sposób udało im się odnieść spektakularny sukces. Wyniki badań prowadzonych przez psychologów sportu i fizjoterapeutów wskazują na to, że istnieje kilka cech wyróżniających mistrzów sportu. Oczywiście, jak od każdej zasady, także i od tej istnieją wyjątki. Niektórzy sportowcy odnoszą sukcesu pomimo prowadzenia niezdrowego trybu życia – tłustej diety, imprez do późnych godzin nocnych, nadmiernego spożywania alkoholu i innych środków odurzających. Należy jednak pamiętać, że to tylko wyjątki od reguły. Zdecydowana większość mistrzów olimpijskich charakteryzowała się podanymi niżej cechami.

Mistrzami zostają zwykle ludzie, którzy:

  1. Kochają to, co robią.

    Przekazy reklamowe przyzwyczaiły nas do sportowców deklarujących jak bardzo kochają to, co robią. Psychologia sportu tylko potwierdza to, co sami wszyscy instynktownie czujemy. Człowiek kochający daną dyscyplinę sportu odnajdzie sens w każdym nawet najdrobniejszym kroku prowadzącym go do celu. I nieważne, czy będzie chodziło o dietę, codzienne treningi, czy ciągłe podróże.

  2. Stosują się do zasad dyscypliny treningowej.

    Stosowanie się do wcześniej wypracowanego programu ćwiczeń to podstawa sukcesu każdego mistrza. Tu także sprawdza się powiedzenie, że „prawdziwego mistrza poznajemy już na treningu. Osobom uprawiającym sport amatorsko dopasowanie planu treningowego do bieżącego rozkładu dnia może sprawiać kłopoty. Dzieci, dom, praca – na to wszystko także należy znaleźć czas, stąd odpowiednie dostosowanie swojego planu to prawdziwe wyzwanie.

  3. Budują tężyznę fizyczną.

    Trening siłowy to podstawa sukcesu w niemal każdym sporcie. Silniejsze mięśnie oznaczają mniejsze prawdopodobieństwo kontuzji, większą dynamikę i wytrzymałość oraz szybszą regenerację.

  4. Dobrze się odżywiają i odpowiednio często nawadniają swój organizm.

    By schudnąć na ogół nie wystarczy częste uprawianie sportu. Niezwykle istotne jest także dostarczenie rozwijającym się mięśniom odpowiedniego budulca. Dobre odżywianie oczywiście nie sprawi, że nagle zaczniesz wygrywać złote medale, ale z całą pewnością poprawi twoje osiągi (nie mówiąc o innych korzyściach jak np. wydłużenie długości życia).

  5. Odziedziczyli sprawność fizyczną po swoich rodzicach.

    Niestety ten punkt jest nie do przeskoczenia. Genom może mieć znaczący wpływ na szybkość rozwoju twoich mięśni, sylwetkę i wytrzymałość. Nie oznacza to oczywiście, że geny decydują o całym naszym życiu. Nie da się jednak ukryć, że niezwykłe zdolności regeneracyjne niektórych sportowców (np. Samuela Eto) nie zostały wykształcone w czasie najcięższych nawet treningów. Z drugiej strony należy pamiętać o tym, że znacznie ważniejsza od naszego uposażenia genetycznego jest ilość wysiłku wkładana w nasz rozwój.

  6. Wypoczywają przez odpowiednio długi czas.

    Wypoczynek jest często lekceważonym elementem życia każdego sportowca. Ludzie zawodowo uprawiający sport (ale i bardziej zawzięci amatorzy) powinni pamiętać, by dać czas na regenerację swoim mięśniom. Niewielu początkujących sportowców (w czasie, gdy motywacje jest szczególnie wysoka) zdaje sobie sprawę z istniejącego ryzyka przetrenowania. Przetrenowanie dotyczy nie tylko niezdolności naszych mięśni do dalszego wysiłku, ale ma także poważne reperkusje psychiczne – wpływa na obniżenie nastroju i motywacji.

  7. Pracują z wykwalifikowanym coachem lub trenerem.

    Osobisty trener ciągle jeszcze wydaje nam się zbyteczną ekstrawagancją. Oczywiście, jeżeli nie planujemy uprawiać sportu wyczynowo pieniądze wydane na coacha mogą być uznane za stracone. Czasami jednak opłaca się wynajęcie odpowiedniej osoby na siłowni, która przez kilka godzin doradzi nam, w jaki sposób trenować, by osiągnąć sukces. Dodatkowa perspektywa przydaje się – osobisty trener jest w stanie dostrzec rzeczy, których sami nie jesteśmy w stanie dostrzec.

  8. Wykorzystują nowoczesne technologie.

    Niezależnie od tego, czy uprawiamy sport amatorsko, czy też zawodowo z całą pewnością warto wykorzystywać dostępne technologie, by poprawić efektywność twoich ćwiczeń. Należy jednak zawsze zapytać eksperta, czy oferowany produkt rzeczywiście jest tak rewolucyjny jak mówią na ten temat reklamy.

  9. Ćwiczą, aż doprowadzą pewien zestaw czynności do pełnej automatyzacji.

    Im więcej trenujesz, tym bardziej efektywne są wykonywane przez ciebie ruchy. Pomyśl, ile czasu zajęła nauka kopania piłki lub uderzania jej dłonią w siatkówce. Pozornie proste czynności wymagają długiego doskonalenia i automatyzacji. W początkowych etapach nauki musimy przyzwyczaić nasze mięśnie do wykonywania nowego zestawu ruchów. Później nie zastanawiamy się nad tym, co powinniśmy wykonać. Po prostu robimy to! Pomyśl, jak bardzo zastanawianie się nad każdym ruchem spowolniłoby mecze piłki nożnej, hokeja i siatkówki. Najlepsi gracze w tych dyscyplinach potrafią wykonywać wiele aktywności bez myślenia o nich.

  10. Zmieniają swój sposób myślenia.

    Dzisiejszy sport to nie tylko masa mięśni i tony potu wylewane na treningach. To także ciężka praca specjalistów od ludzkiej psychiki. W tym miejscu warto pomyśleć o jednym z największych sportowców ostatniego dwudziestolecia – Adamie Małyszu. Sukces naszego skoczka nie byłby możliwy gdyby nie jego determinacja i… pomoc psychologa sportowego. Małysz wielokrotnie podkreślał rolę jaką odegrał jego prywatny psycholog i przyczynił się do rozpowszechnienia specjalistycznych terminów. Wizualizacje, techniki relaksacyjne i ćwiczenia umysłu mogą przyczynić się do zwiększenia pewności siebie, redukcji stresu przed występami i zmniejszenia ryzyka wypalenia zawodowego.

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

You must be logged in to post a comment.